I VR-basert simuleringskonseptet Med andre briller er det gruppelederen som leder simuleringsopplæringen.
Før du går i gang med opplæringen er det viktig å være godt forberedt. Du må velge ut aktuelle filmer du tenker gruppen har best utbytte av. Du bør ha gjort deg noen formeninger om hva du ønsker at det skal bli diskutert i grupperefleksjonen. Kanskje lage et undervisningsopplegg i forkant av simuleringen for å få størst læringsutbytte. For eksempel om vold og trusler.
Gruppen bør bestå av mellom 4-6 personer, fortrinnsvis tverrfaglig sammensatt.
VR-basert simulering deles opp i tre faser; innledningsfase, gjennomføring/VR og grupperefleksjon. Grupperefleksjonen er den delen av opplæring vi vier mest tid på. Refleksjonen har til hensikt å bidra til faglig utvikling, perspektivforståelse og utforske
ulike handlingsalternativer i egen praksis
Innledningsfase | Gjennomføring/VR | Grupperefleksjon
Som gruppeleder er det ditt ansvar å danne trygghet og tillit i gruppen slik at alle som er med på simuleringen får bidratt inn i refleksjonsdelen. Kommunikasjon står sentralt i grupperefleksjonen. Som gruppeleder må du være bevisst på hvordan budskap sendes og tas imot. Dine evner til å lytte, verbale og nonverbale utsagt som kroppsspråk og evne til å forstå, viste empati og skape kontakt vil være grunnleggende for at gruppen skal få godt utbytte av refleksjonen.
I VR-basert simuleringskonseptet Med andre briller er det gruppelederen som leder simuleringsopplæringen.
Før du går i gang med opplæringen er det viktig å være godt forberedt. Du må velge ut aktuelle filmer du tenker gruppen har best utbytte av. Du bør ha gjort deg noen formeninger om hva du ønsker at det skal bli diskutert i grupperefleksjonen. Kanskje lage et undervisningsopplegg i forkant av simuleringen for å få størst læringsutbytte. For eksempel om vold og trusler.
Gruppen bør bestå av mellom 4-6 personer, fortrinnsvis tverrfaglig sammensatt.
VR-basert simulering deles opp i tre faser; innledningsfase, gjennomføring/VR og grupperefleksjon. Grupperefleksjonen er den delen av opplæring vi vier mest tid på. Refleksjonen har til hensikt å bidra til faglig utvikling, perspektivforståelse og utforske
ulike handlingsalternativer i egen praksis
Som gruppeleder er det ditt ansvar å danne trygghet og tillit i gruppen slik at alle som er med på simuleringen får bidratt inn i refleksjonsdelen. Kommunikasjon står sentralt i grupperefleksjonen. Som gruppeleder må du være bevisst på hvordan budskap sendes og tas imot. Dine evner til å lytte, verbale og nonverbale utsagt som kroppsspråk og evne til å forstå, viste empati og skape kontakt vil være grunnleggende for at gruppen skal få godt utbytte av refleksjonen.
Gruppelederen må være bevist på egen rolle og bør være oppmerksom på egne meninger. Dette er for at refleksjonen kan bli førende for hva som fremkommer og deltakerne kan oppleve det som mer utfordrende å komme med egne meninger. Når vi har det trygt, og når vi opplever tillit er det lettere å høre, å dele og ta til seg de de andre forteller.
Beskrivendefasen: Her skal deltakerne objektivt beskrive det de har sett og få en felles forståelse om handlingsforløpet.
Analytiske fasen: Her skal alle deltakerne få reflektere over scenarioet i VR og diskutere ulike perspektiver, handlingsalternativer og dele av egne erfaringer ogkunnskap med de øvrige deltakerne. Her vil vi kunne lære av hverandre og deltakerne vil kunne få faglig utbytte.
Anvendelsesfasen: I denne delen av simuleringen vil gruppeleder utforske deltakernes utbytte av sesjonen. Kanskje det har kommet frem hva gruppen har behov for av kompetansehevende tiltak, eller forbedringsområder man kan jobbe videre med.